torsdag 2 augusti 2012

Punsch och chokladglass


När jag var liten så var Sundbornglassen med smak av punsch och små bitar mörk choklad i den absolut den godaste glassen jag visste ,jag tror ännu hemglass har den kvar nu har jag gjort min egen variant av den i min nya glassmaskin receptet är beräknat på min glassmaskin som tar max 3,2 dl röra att frysa men har ni större maskin kan ni säkert gånga upp receptet.

1,5 dl vispgrädde
2 äggulor
30 gr socker
1 tsk vanilsocker
2 msk Carlshamns flaggpunsch

ca 50 gr mörk god choklad hackad i mindre bitar

Vispa grädden till hårt skum i en skål.

Vispa äggulor och socker luftigt i en skål blanda sedan allt försiktigt inklusive punschen följ sedan instruktionerna på din glassmaskin  min fick gå i ca 15 min.


Chokladen rör man in helt på slutet den bör inte åka runt i maskinen.

Glassen håller fint i några dagar i frysen men sedan bör den ätat upp m den nu finns kvar så länge det gjorde inte min :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar