söndag 26 augusti 2012

Rabarber och äppelsaft



Med fallfrukt i trädgården och rabarber som kommit på nytt efter regnet så måste man ju hitta på något kul att göra med dem.Då jag hittade Leilas rabarbersaft och gjorde om lite på receptet så här kommer min variant.

Ingredienser
1 kg rabarber
1/2kg äpplen
2 liter vatten
6 dl strösocker
1-2 st citroner, saften


Skär rabarbern i småbitar, dela äpplen och kärna ur skär i bitar och koka med vatten i cirka 15 minuter,

 rör inte då blir saften grumlig.Jag tyckte min blev lite grumlig ändå men det berodde nog på att jag hade äpplen i. Sila och släng rabarber och äppelresterna.

Jag har ingen sådan fin saftsilduk så jag tog min vanliga köksil och en gammal lakansbit som var rejält tunnslitet och la i silen det funkade fint det med .
Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker och citronsaft, låt svalna.

Vill man kan man blanda i Atamon konserveringsmedel för längre hållbarhet och helt enkelt göra som det står på förpackningen/flaskan.


 Häll upp saften en flaska eller i tillbringare jag spädde ut min saft med en gnutta vatten.

Denna saften kommer jag koka igen den var superlätt och smakade ljuvligt.


1 kommentar:

  1. Super lätt o göra och väldig gott ska gör en omgång till snart

    SvaraRadera