torsdag 2 augusti 2012

Vanilj-glass med glass maskin



 Jag gjort min egen vaniljglass  i min nya glassmaskin receptet är beräknat på min glassmaskin som tar max 3,2 dl röra att frysa men har ni större maskin kan ni säkert gånga upp receptet.

1,5 dl vispgrädde
2 äggulor
20 gr socker
15 gr vaniljsocker
( eller 35 gr strösocker och vaniljfrö urskrapade från en halv vaniljstång)

Vispa grädden till hårt skum i en skål.


Vispa äggulor och socker luftigt i en skål blanda sedan allt försiktigt  följ sedan instruktionerna på din glassmaskin  min fick gå i ca 15 min.


Denna glass är helt ljuvlig vill nog inte ha "köpeglass" på ett tag .

Glassen håller fint i några dagar i frysen men sedan bör den ätit upp m den nu finns kvar så länge det gjorde inte min :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar