torsdag 2 augusti 2012

Vaniljsnurra


En kalljäst bulle med lite socker och mycket smör .
Det här behövs för ca 25 st:
25 g jäst
1 dl kall mjölk
1dl kall vaniljyohurt
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling och garnering:
uppvispat ägg
ev lite socker att strö på jag använde rörsocker denna gång


Ugn: 225 °

Gör så här
                Smula ner jästen i en degbunke.
Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig.
                         Klicka ner matfettet i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg.
   Rör samman alla ingredienserna till fyllningen.
                         Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40x40 cm, på lätt mjölat bakbord. Bred på fyllningen vik kakan på mitten


           Sporra eller skär ut  remsor som du snurrar 
och "knyter knut på " lägg bullarna i formar eller
            lägg bullarna  på bakplåtar med bakplåtspapper.
           Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar.
Mina jäste närmare 3 timmar men det var rätt kallt i mitt kök denna dag      
  Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter.

 Låt bullarna kallna utan bakduk.  
Jag ringlade en aning smält vit choklad på bullarna men det var bara för syns skull , bara att skippa om man vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar