tisdag 4 september 2012

Äppelkaka

Jag bakade en äppelkaka i helgen och här kommer receptet.
jag bakade i en liten långpanna.

4 ägg 
3 dl råsocker
ca 5 dl mjöl
150gr smält smör
2 tsk bakpulver
75 gr riven mandelmassa/marsipan
1dl fil eller mjölk

äpplen 
socker
kanel

Jag vispade ägg och socker vitt sedan blandade jag i det torra med vätskan växelvis och blandade till en jämn smet sist rev jag i marsipanen jag hade rosa med jordgubbsmak liggande så den fick det bli denna gång.
Hällde smeten i en bakplåtsklädd form efter det tryckte jag formen full med äppelbåda med skalet på strödde över kanel och socker och in i ugnen på 175 grader i ca 25-30 min.
 Jag glömde tyvärr av min kaka lite så den blev väl mörk.
 Servera kakan som den är eller med lite vaniljvisp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar