lördag 15 september 2012

Blåbärstårta

 En väninna fyller år idag och när jag pratade med henne ville hon gärna ha en tårta i present så denna blev ihoplagt lite av detta som fanns hemma + en färdig botten från butiken och lite grädde.
Jag hade en tanke i huvudet som inte riktigt blev som jag tänkte  efter som gelèn på toppen läckte ut lite jag la nog på den för tidigt.

Till tårtan behöver man
1 färdig botten i tre delar
5 dl grädde 
2 dl jordgubbar
2msk florsocker
3 gelantinblad
1,5 dl drottningsylt
400gr marsipan 
1 ask färska stora blåbär
1 förpackning blåbärsgelé

Börja med att göra en jordgubbsmousse.
Lägg gelantinbladen i kallt vatten. Vispa grädden men spara 1/2 dl av grädden ovispad.
Mixa jordgubbarna och blanda de med florsockret blanda försiktigt i jordgubbarna i den vispade grädden.
Värm den återstående grädden till nästan kokopunkt och vispa i de urkramade gelantinbladen, åt blandningen svalna lite innan du vispar ner den i jordgubbsgrädden.
Lägg nu sylten på den första tårtbotten och hälften av jordgubbsmoussen i det andra laget och resten av jordgubbsmoussen på och runt tårtan ,ställ tårtan i kylen nu .
Jag blandade sedan det färdiga blåbärsgelèn enligt förpackningen men skulle ha minskat vattenmängden till hälften ser jag nu i efterskott, så gör det ni i allafall.
Jag färgade min marsipan blå och sparade lite helt vit.
Jag kavlade ut en lång bred remsa med marsipan som skall räcka runt tårtans kant 
och kavla inte allt för tunnt.
Den vita marsipanen kavlade jag ut och gjorde snöflingor av.
Lägg den blåa marsipanen runt kakan men låt kanterna stå upp och helt tätt intill kakans kant.
Lätt de färska blåbären i mitten, ställ kakan i kylen och när gelèn blivit trögflytande så häller du den över blåbären försiktigt och när den stelnat viker du försiktigt ned marsipankanterna och dekorerar med snöflingorna.
Sedan satte jag en ros i mitten från trädgården och några myntablad.Men om ni år eran gelè finare än min behövs det ingen ros skulle jag tro.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar