måndag 8 oktober 2012

ACDC tårta

Detta var en tårta till en kille som fyllde 7 och han gillade ACDC som ni kan se.
Till tårtan använde jag denna chokladbotten som jag fyllde med hallonmosse och  vanilj kräm och toppade detta med mjölkchokladfluff. Täckt med marsipan.


 Mjölkchokladfluffet gjorde jag genom att hacka 200gr marabo mjölkchoklad som jag la i en skål sedan värmde jag upp 5 dl vispgrädde men låt den inte koka. Häll den varma grädden över chokladen och rör tills det löst upp sig och ställ sedan svalt över natten .Morgonen där på vispade jag bara upp grädden.
 Vaniljkrämen var bara vanlij marsànkräm kokbar med en dutt röd färg.

 Jag gjorde hallonmousse med 200gr hallon som jag mosade ihop med ca 3 msk florsocker  detta blandande jag i 5 dl vispgrädde som jag vispat upp tillsammans med 2 blötta och smälta gelantinblad.

 Tårtbotten, hallonmousse botten och vaniljkräm botten och till sist
 täckte jag hela tårtan med mjölkchokladfluff.


 Jag färgade 500 gr marsipan svart som jag kavlade ut tunt och täckte tårtan med.
 Dekoren gjorde jag av marsipan jag färgade och skar ut.
 Jag hade tyvärr lite otur med denna den blev blöt och marsipanen smälte på några ställen något jag inte råkat ut för på denna typ av tårta tidigare :( Hoppas bara smaken var ok för killen gillade utseendet i allafall.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar