lördag 3 november 2012

Mockatårta med älg

Detta är en klassisk mockatårta dekorerad med en marsipanälg och lite mockabönor i choklad.

Denna tårta blir till ca 12 bitar.

6 äggvitor
3,5 dl socker

Sätt ugnen på 125 grader.
Vispa ägg och socker över ett vattenbad se till att vattenångan inte kommer åt "marängen" vispa gärna med elvisp tills du får en blank och fluffig maräng.

 Rita upp tre rundlar på ca 22cm i diameter på bakplåtspapper och bred ut 
marängen på dessa. In i ugnen i ca 1timme och 45 min .
 Mocka krämen
0,5 dl bryggmalt kaffe
1,5 vatten
250gr osaltat smör
1 dl florsocker
3 äggulor
marsankräm kokt på 5 dl mjölk och 5 msk marsanpulver och 1 dl strösocker
se anvisning på paketet
Brygg kaffet till krämen. Rör smöret poröst med florsockret och tillsätt en äggula i taget och rör väl mellan varje gula. Häll i det avsvalnande kaffet och blanda till sist i den kalla marsankrämen (vaniljekrämen) rör tills du får en jämn massa och låt den kylas en stund innan du lägger ihop kakan .

 Rosta ev. en påse flagad mandel i stekpannan till att dekorera runt kakan med.
Lägg ihop kakan med mocka krämen mellan bottnarna och runt kanten samt uppepå där du kan spritsa på den för lite finare mönster.
Lägg på mandelflagorna runtom jag hade lite finriven choklad på och några moccabönor i choklad en pust med kakao och en marsipanälg. Bäst är att lägga ihop tårtan dirrekt innan servering så inte marängen blir mjuk.
Mina bottnar var tyvärr lite mörka jag hade en aningen för varmt i ugnen till att börja med.





Min kollega är jägare som gillar en kopp kaffe och en cigg så detta är lite av min tolkning/hyllning av henne och i tillägg älskar hon mockatårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar