måndag 19 november 2012

Vaniljkakor


Jag hade beställt mig nya formar på ebay och var bara tvungen att testa de
 så här kommer receptet på dessa.

18 stora kakor eller destå fler små 
225 gr smör
2,5 dl strösocker
1 uppvispat ägg
2 tsk vanilsocker eller 0,5 tsk vanilextrakt
1 nypa salt
7,5 dl vetemjöl + till bakbordet

Rör smör och socker vitt och krämigt.
Tillsätt uppvispat ägg,vanilj och salt och blanda väl.
Rör ner mjölet lite i taget och blanda till en deg.
Platta till den lite och plasta väl lägg den i kylen
 för att vila i ca 2 timmar eller över natten.
Kavla ut degen till ca 3-4 mm tjocklek och ta ut kakor med önskad form.

Kyl gärna de utstansade kakorna ca 15 min innan gräddning så håller de formen bättre.
Fast det går ändå men risken för missformning blir större.
Grädda i 180 grader ca 10 min, mina kakor var små de tog 6 min.
Man kan nu glasera kakorna om så önskas med tex kritsyr 1 äggvita blandat med ca 4-5 dl florsocker med ev smak och färg i men mina blev naturella denna gång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar