lördag 23 mars 2013

Evas Blåbärstårta


Jippie jag har haft över 100 000 besök på bloggen tusen tack alla läsare så glad jag blir :)
Detta firas med ett recept på min tårta jag hade när jag fyllde 40.
Detta är en ny tårta lite mixat av olika favoritsmaker och recept till mig en underbar nötbotten med en krämig blåbärs och färskost kräm toppad en blåbärsgele och till sist dekoredad med lite färska bär.

Jag gjorde denna i en lite springform.
Till botten
1 ägg
1dl socker
vispas vitt
blanda
45gr vetemjöl med
0,5 tsk bakpulver och
50gr finhackade eller mald mandel
vänd försiktigt ned detta efter du blandat det i äggblandningen och till sist tillsätter du
35 smält avsvalnat smör.
Häll blandningen i en väl smord form gärna med bakplåtspapper i botten

 Grädda i 180 gr i ca 25 min kakan skall vara seg inuti.
Låt nu botten svalna helt.
 Blåbärskrämen:

200 gr rumsvarmt smör
3,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
finrivet skal av en halv citron
2 gelantinblad
300gr färskost typ philadelphia
1 dl frysta men tinade blåbär

Blåbärsgelè 
2 gelantinblad 
1,5 dl vatten 
0,5 dl koncentrerad blåbärsaft
   (jag tog Jock blåbärsdryck)

Till garnering färska blåbär och annan frukt och bär av smak och tycke.

Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
Vispa smör och sockret vitt och pösigt med elvisp.
Tillsätt krämosten och citronskalet och vispa slätt.
Pressa ur blåbärsaften ur de tinade blåbären och koka upp det .
Jag la i resterna av blåbärena i smeten  men vill man kan man hoppa över det.
Krama ur gelantinbladen och rör ner dem i den varma blåbärsaften rör ned detta i krämen när de svalnat en aning och vispa slätt ,häll smeten över nötbotten i formen.
Låt nu detta stå och stelna i kylen gärna över natten men några timmar i allafall.

 Lägg 2 gelantinblad i kallt vatten vänta i ca 10 min.
Krama ur bladen och lös upp dem i 1,5 dl kokande vatten och rör i saften ,låt blandningen svalna något innan du häller detta över den kalla kakan och tillbaka in i kylen .

 Skär försiktigt med en vass kniv runt i formen innan du öppnar den för att undgå sprickor i kakan. 
 När gelèn stelnat är kakan klar för garnering ta gärna färska blåbär.

Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar