torsdag 21 mars 2013

Lakrits tryffel a`la`Eva


Jag är en lakritsälskare och har alltid varit så nu har jag provat på en lakritstryffel gjord av
marabous saltlakritschoklad ,god tyckte jag men min familj som inte helt delar min passion för lakrits var inte lika förtjusta i den.

Receptet kommer här
1 stor chokladkaka black saltlakrits 180 gr
0,75 dl grädde 40%

kakao och lakritspulver
Jag finhackade chokladen och la den i en skål.
Koka upp grädden och häll den över den hackade chokladen ,rör tills cchokladen smält det blir lite bitar i dennna pga. salt lakritsbitarna.

Nu får denna röra stå tills den svalnat sedan gärna i kyl över natten .
Ja jag vet många tycker att den inte skall vara i kyl men jag tycker det fungerar bra jag förvarar även mina tryfflar i kyl men tar gärna fram dem 30 min innan servering.
Forma nu kulor eller önskad form på  tryffeln gör inte för stora detta är mäktigt.
Sedan rullade jag mina tryfflar i en blandning av kakao och lakritspulver ca 50/50
Nu är det bara att njuta den hemgjorda lakrits tryffeln
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar