onsdag 26 juni 2013

Bröllopstårta tema vitt/ lila

Jag fick äran att göra bröllopstårtan till min kusin och hennes man temat på festen var svart lila och vitt  jag plockade upp lila och vitt i tårtan både utanpå och inuti.
Jag använde sockerkaksbottnar fyllda med denna lilla blåbärsfyllning (en tredjedel av recept per tårta)

Fyllning två blev denna och en gånger receptet per tårta
Vit choklad och citronfluff180 gram vit choklad
3 dl vispgrädde (40%)
Rivet skal av en halv citron
Hacka den vita chokladen i mindre bitar. Smält choklad i grädden i en kastrull på spisen. Var försiktig så det inte kokar, då är det förstört eftersom grädden då inte går att vispa upp.Riv i citronskalet.
Låt svalna och ställ in i kylskåpet i minst 5h, helst över natten..
Vispa upp med elvisp till den konsistens du vill ha.


 Jag toppade tårtan med grädde.
Den täcktes med vit marsipan.
 
 Dekorationerna var blommor av marsipan och sockerpasta girlangerna i grönt var av färgad kristyr.
Sedan var det lite sockerpärlor oxå.
Brudparet var gjort av marsipan och sockerpasta.









Grattis Mia och Peter!




2 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Jag gjorde båda fyllningarna till min köpta sockerkaksbotten då jag fyllde år i juli. Blåbärsfyllningen var så riklig, så jag fyllde båda delarna med den. Den vita chokladfyllningen toppade jag tårtan med. Garnerade med rosa marsipanrosor, blad och blandade färgade sockerkulor. Den blev superbra. Bäst när den äts lite kall. Gästerna blev överraskade över att jag hade bakat den själv. Tack för tipset Eva!

    SvaraRadera
  2. Så kul att du gillade den. Gjorde du hela blåbärsfyllningen förstår jag att det blev mycket jag delar den i tre till en tårta som jag skrev här ovan men kan tänka mig att den med vit choklad gick utmärkt att garnera med :)
    Mvh Eva

    SvaraRadera