onsdag 12 juni 2013

Fluffig vit frosting



Med Fluffy White Frosting som det engelska namnet på det är kan man spackla tårtor. Konsistensen är mjuk, följsam och lättarbetad och den smakar ungefär som innehållet i mums-mums.
Den kan också enkelt färgas med ett par droppar pastafärg. Med denna kan man spackla alla ojämnheter som de fyllda tårtbottnarna kan tänkas ha. Man fyller helt enkelt i där det är ojämnt. Sedan täcker man eventuellt tårtan med sugarpaste eller dekorerar direkt på frostingen med t.ex. kristyr.

Recept
2,4 dl socker
0,8 dl vatten
1/4 tsk pressad citron eller vitvinsvinäger
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

I en kastrull rör du ihop socker, vatten och citron (vitvinsvinäger)
 , låter det koka upp så att sockerkristallerna smälter helt och tar sedan bort kastrullen från värmen.
I en skål (hushållsassistent), vispar du äggvitorna och vaniljsockret hårt så att det blir vitt och mjuka toppar bildas.


Häll i sockerlaget försiktigt i marängen och lite i taget. Vispa konstant. Detta moment ska ta en stund.

Vispa tills marängen svalnat och blivit fast. Du ska kunna vända skålen upp- och ner utan att marängen rör sig.

Klart! In i kylskåpet en stund innan den är redo att användas.

2 kommentarer:

  1. Hejsan. Jag gjorde din frosting idag som jag hittade på internet. hur länge ska den vispas typ för jag vispade min ett bra tag men den blev inte hård. hur länge brukar du vispa?
    Den va väldigt god men blev inte hård.

    Joanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej min frosting blev väl ungefär som en vanlig sjuden maräng i konsistens men sockerlagen måste nog vara näst intill kokande när du häller i den i äggvitan i en väldigt tunn stråle under hård vispning om jag inte minns fel. Sedan vispade jag tills frostingen var i rumstemperatur det tog en bra stund men kommer tyvärr inte ihåg hur länge det var ju ett tag sedan jag gjorde den. Men hård blev den väl kanske i den bemärkelsen men jag kunde vända upp och ner på bunken. Mvh Eva

      Radera