måndag 26 augusti 2013

Citronkex

Detta är väl nästan som Brysselkex alltså en mördegskaka
 men i min helt egna tolkning med både citronskal och citrontimjan.
Enkel och går rätt snabbt att slänga ihop.
 
ca 45 st
 
4,5 dl vetemjöl
0,75 d strösocker
200 gr smör
Rivet skal av 2 citroner
1-2 msk citrontimjanblad färska
 
strösocker + några droppar gul karamellfärg

ugnen på 175 grader
Jag började att köra citronskal citrontimjan och socker i en mixer.
Tillsätt sedan mjöl och smör och kör tills du får en smulig deg då tar du ut den på bakbordet och jobbar snabbt ihip den till en deg man kan såklart göra allt för hand. 
 Blanda några droppar karamellfär i ca 0,5 dl strösocker ocg blanda ihop det.
Rulla ut degen och forma den till en fyrkantig stav som du rullar runt i det färgade sockret .
Låt denna stå svalt en stund så är det lättare att få fina skivor när du skall skiva upp kexen.
Jag la min rulle i frysen nästan 10 min. 
Skiva upp kexen och lägg de på bakplåtspappersklädd plåt .
Grädda i 175 grader i ca 8-10 min till kakorna är gyllene i kanterna. 
Dessa håller en vecka på köksbänken i en lufttät burk eller i frysen 1-2 månader. 
Lycka till med bakningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar