fredag 16 augusti 2013

Somrig chokladtårta

En chokladbotten med tobleronebitar toppad med en kräm med smak citron och mascarpone sedan lite färska bär det blir ju inte mycket bättre än så .
Här kommer receptet

 2 ägg
2,5 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smält smör
100-150 g Toblerone

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och hacka toblerone grovt
Vispa ägg och socker pösigt  och rör i det avsvalnande smöret.
Blanda de torra ingredienserna och vänd i dem .
Häll smeten i en smord och bröad springform.
Strö över tobleronebitarna och in i ugnen i ca 15 min ju större form ju kortare tid kakan får gärna vara på gränsen till kladdig.
Ta ut kakan och låt den svalna.

Topping 
2dl grädde
1 dl mascarpone ost
0,75 dl lemoncurd

Färska bär
 jag tog blåbär och hallon

Vispa ihop grädden och mascarponen till en fluff 
som du sedan blandar i lemoncurden
 smaka av du kanske vill ha lite mer citronsmak.

 Jag spritsade ut krämen på toppen av kakan och dekorerade sedan med hallon och blåbär 

 För att få det lilla extra la jag på lite citontimjan men endast för syns skull.
Tas bort när du äter.Citonmeliss hade ju funkat och äta med men det hade jag ingen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar