tisdag 5 november 2013

Maränger med lakrits choklad

Dessa maränger ser helt enkelt inte ut men ack så goda hårda och samtidigt porösa utanpå och sega inuti och smak av både choklad och lakrits.
 
Jag började med att hacka ner och smälta  100 gr  marabou black choklad i micron.
Sedan vispade jag 2 äggvitor först väldigt försiktikt för att bygga upp små bubblor och få sega maränger .
Sedan körde jag på max och tog i lite socker efter hand det blev till sist knappt 1 dl socker. 
Nu hällde jag försiktigt ner den avsvalnade men smälta chokladen och vände runt någon gång i marängsmeten innan jag spritsade ut den.
 
 
Tyvärr rörde jag nog förmycket för marängerna smälte ut i ugnen men som sagt goda blev de :)
De gräddades på 125 grader varmluft i ca 45 min i ugnen men fick stå kvar i eftervärmen tills ugnen kallnat.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar