tisdag 5 november 2013

Mini biskvier med mint tryffel

Eller Sara Bernhartd bakelser som de oxå kan heta pga. att det är en tryffelfyllningen i dem.
Bottnar
150 gr mandelmassa
1/2 äggvita
 
Tryffel
150gr marabou mintkrokant choklad
2 msk smör
4 msk grädde
 
Garnering
ca 200gr mörk choklad ibland tycker jag att det behövs lite mer choklad
25 gr kokosfett eller 1 msk matolja
 
 
 
Riv kylskåpskall mandelmassa och blanda med äggvitorna.
Klicka ut på bakplåtspapper och tryck ut till rundlar med mjölad hand.
Denna gången spritsade jag ut smeten men glömde att trycka ut de med handen efteråt så utseendet blev där efter.
Grädda ca 8-10 min i mitten av ugnen till de får lite färg tiden kan varierar så klart
 pga av storlek och ugn. Låt de kallna upp och ner på ett galler. 
Jag gjorde ju mintchokladtryffel men välj andra smaksatta choklader om så önskas.
 Gör fyllningen genom att hacka chokladen fint och koka upp grädde med smöret eller värm det till kokpunkt i micron. Häll gräddblandningen över chokladen och rör tills det blivit en jämn smet.
 
 Rör lite då och då tills tryffeln svalnat.Man kan ju göra den dagen innan och ställa den i kylen inplastad över natten men tag ut den en liten stund innan du använder den i så fall.
 Bred på tryffeln på mandelbottnarna så de blir lite toppiga, låt stå i kylskåpet ca 1 timme innan de doppas i smält choklad. 
 
 
Bred på tryffeln på mandelbottnarna så de blir lite toppiga, låt stå i kylskåpet ca 1 timme innan de doppas i smält choklad.
 
 
 
Nu ligger mina tryggt i frysen till en framtida fest.
Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar