söndag 9 mars 2014

Lakrits strassar

Detta är kakor för lakrits älskare ni andra kan nog bara hoppa över att baka dessa.
Eller bara ta bort lakritspulvret så har ni en klassiskt god kaka.
 
Detta blir 30 små

100gr smör rumstemp.
0,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 msk lakritspulver
50-75 gr vit choklad

   
Sätt ugnen på 175°. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en pösig smet. Tillsätt vetemjöl och potatismjöl, lite i taget, och rör kraftigt emellan. 
 


Fyll degen i en kakspruta eller spritspåse och spritsa ut den i den form du önskar på en bakpappersklädd plåt. Exempelvis kan du göra längder, toppar eller ringar. Jag körde raka bitar på ca 3-4 cm.

Grädda mitt i ugnen ca 5-10 min lite beroende på hur stora du gör dem mina tog 6 min.
Tag ut kakorna och låt de svalna.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugnen och lägg ihop kakorna med en klick av den smälta chokladen.
Får du lite choklad över som jag fick så kan du ringla den lite över kakorna som här. 



 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar