söndag 30 mars 2014

Morots och kålrotskaka

 
Morotskakor är ju helt ljuvligt denna är fettfri i kakan men inte i glasyren ;)
Min son och jag testade detta nya recept denna är mäktig och räcker till många med ack så god.
Jag hade 1,5 ggr glasyr på kakan men det behövs inte men sonen önskade det.
Jag hade rester av rivna morötter blandat med kålrötter som jag använde i denna kaka men det går givetvis bra att bara använda morötter.
 
Ca 24 bitar
4ägg
4dl strösocker
4 dl vetemjöl 
4 tsk kanel
2tsk kardemumma
2tsk bikarbonat
2tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
4dl rårivna morötter/kålrötter
100 gr katrinplommon
2 dl kokande vatten
 
Glasyr
125 gr krämost typ Philadelphia ost
75 gr smör
3-3,5 dl florsocker
smaksätt med lite pressad citron eller limesaft
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 Klä en bakform 25x35 cm med bakplåtspapper eller smörj och bröa den.
 
 Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
 Häll det kokande vattnet över katrinplommonen och mixa till en slät röra .
(Man kan också byta ut detta mot en barnmatsburk katrinplommonpurè + 1,25dlvatten.)
 Rårivna morötter och kålrötter jag tog rester av en Sallad så det slank ner några apelsinbitar med.
Blanda alla torra ingredienserna i en skål.
Blanda ni i katrinplomonpurèn med äggmassan växelvis med de torra ingredienserna och vänd till sist i de rivna grönsakerna, häll upp i formen och in i ugnen  i ca 40 min.
 

 

Då är det dags för glasyren när kakan svalnat helt.
Vispa ihop det rumsvarma smöret med osten och florsockret och smaka av med lite färskpressad citron eller limesaft.
 Bred glasyren över kakan och ställ svalt en stund innan servering.

 Jag körde kakan enkel som den är men dekorera gärna om ni vill.




1 kommentar:

  1. Å så gott d låter! Ska provbaka den! 🤗👍

    SvaraRadera