söndag 30 mars 2014

Vanilj och kardemummabullar



 


Bullar är ju bara så gott och så här bakade jag dessa bullar det blev 2 plåtar.
 
100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 dl strösocker
2 msk kardemumma malen
1 tsk salt
 ca 10-13 dl vetemjöl special
 
Smält smöret häll i mjölken och värm till max 37 grader häll degspaden över den smulade jästen och rör tills jästen lösts upp.
Blanda i socker, salt och kardemumma tillsätt sedan mjöl börja med max 10 dl och arbeta degen kraftigt tillsätt ev mer mjöl när degen är blank och släpper från skålens kanter är den perfekt.
Låt nu jäsa övertäckt till dubbel storlek ca 30 min.

 
 
 Under tiden den jäser kan du fixa fyllningen och sätta ut formar på plåtar till bullarna.
Jag röde väl ihop
 ca 100 gr mjukt smör
 1 dl strösocker
 3 msk vaniljsocker
1 msk kardemumma
 

 


När degen jäst klart tar du upp och knådar ihop den jag delade den sedan på två
och kavlade ut till två rektangulära plattor och bredde på hälften av fyllningen på var.

Vek plattan dubbel på längden och skar ut remsor med pizzaskäraren.
 Tvinnade remsorna och " slog knut på dem" sedan lades de i pappers formar på plåt
 och fick jäsa ytterligen 30 min .


 När de jäst till dubbel storlek penslade jag dem med ett uppvispat ägg och strödde på lite pärlsocker
In i ugnen på 225 grader tills de var gyllene tid beror på ugn så runt 5 min kanske mer.
 Så nu har vi njutit av nybakade bullar i vårsolen och de som blev kar hamnade i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar