torsdag 15 maj 2014

Rengbågstårta i blått

En dröm i blått dekorerad med marängsmörkräm fylld med frukt och vaniljsmaker.
Enkel och elegant :) Lite pysslig men inte alls svår att göra.
Här var det mest krut på utsidan men inuti var det sockerkaksbotten och samma fyllningar som i denna tårta  och i tillägg hade jag en enkel vaniljfyllning och en björnbärs fyllning som var gjord på samma sätt som aprikosfyllningen i den andra tårtan. Så allt som allt var det 6 bottnar och 5 fyllningar i denna för att få upp lite höjd.
Jag spacklade sedan tårtan med marängsmörkrämen som här finns receptet på.
 


 När jag tyckte ytan var ok tog jag smörkräm i en spritspåse men en enkel rund stor tyll och spritsade ut runda prickar först en sedan drog jag med baksidan av en tesked och plattade till i ena änden på spritspricken sedan la lag på en ny prick på det tunnaste stället där jag dragit ut förra pricken och fortsatte kakan runt. 
 
 Nu färgade jag resterande smörkräm ljust blå och la på den på samma sätt som ovan.


 
 Samma procedur igen färgade på all smörkräm än en gång med lite mer blå färg 
och spritsade ett varv runt kakan

 Samma procedur igen färgade på all smörkräm än en gång med lite mer blå färg 
och spritsade ett varv runt kakan och nu hade jag kommit hela vägen ner.
Eftersom detta är första försöket med både marängsmörkräm och spritstekniken så blev jag riktigt nöjd med resultatet.



 Till sist pyntade jag kakan med rosor och siffror till jubilantens ära och kakan var klar.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar