torsdag 26 juni 2014

Kardemumma skorpor

Kardemummaskorpor med jordgubbskräm blev mellanmålet
 för barnen på mitt jobb idag en somrig måltid tycker jag. 
 
Här kommer receptet.
150gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 dl honung (eller sirap)
1 tsk salt
2 msk  mald kardemumma
1 tsk bakpulver
14-15 dl vetemjöl special det går med vanligt vetemjöl med
.Smält smöret och häll i mjölken värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen rör till jästen löst upp sig.
Häll i honung ,kardemumma och salt rör om.
Blanda bakpulvret i mjölet starta med ca 12 dl vetemjöl och tillsätt mera efter hand om det behövs .
Degen skall arbetas en stund gärna 5-8 min tills den släpper bunken.
Ställ nu övertäckt till att jästa i 45 min.
 
 
Ta ut degen och dela den i 4 bitar rulla ut dessa till länder lika långa som plåten och lägg på bakplåtspapper.
 
pensla med lite smör eller matolja så längderna inte fastnar ihop under gräddning.
Låt längderna jäsa övertäckta i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader och vrid ner till 200 grader när du sätter in dem.
Grädda i ca 15 min tills de blir gyllene min blev nästa för mörka .
 
Låt längderna kallna under bakduk.
Dela sedan de på längden med en gaffel eller vass kniv. 
Skär sneda bitar på ca 2cm bredd  och lägg på plåt överdelar på en och underdelar på en.
Sätt in i ugnen på 200 grader för att få färg  på ytan
passa på dem detta går rätt snabbt och lätt att bränna dem.
Nu får du sänka ugnen till 75-100 grader och sätta in dem för att torka sätt en grytlapp i luckan så fukten slipper ut ur ugnen låt nu stå där tills de är helt torra kan ta allt från 1-3 timmar.
När de är klara så förvaras de i lufttät burk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar