torsdag 21 augusti 2014

Evas rödbetsfrallor

 
Detta var ett experiment på jobbet vi har odlat rödbetor med barnen och vi har kokat och stekt rödbetor och ville nu visa att det går fint att baka med dessa med.
Dessa har en underbar färg men smakar som vanligt rågsiktsbröd, saftigt och milt.
 
Jag fick ut 3 plåtar med små hjärtan av denna deg alltså ca 60 små frallor
 
5 dl vatten eller mjölk
50 gr jäst
0,5 dl rapsolja
2 tsk salt
2 msk mörk sirap
10 dl rågsikt
3-5dl vetemjöl special  (eller vanligt vetemjöl)
ca 1,5-2 dl färska kokta rödbetor
 
Lägg rödbetorna i en matberedare och mixa dem fint ( riv dem på rivjärn om du inte har en matberedare). Häll olja vatten och rödbetorna i en gryta och värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och häll över rödbetsröran och rör till jästen löst upp sig.
Blanda i salt och sirap rör om .
Tillsätt rågsikten och arbeta degen kraftigt i ca 5-10 min i assistent eller längre för hand .
Späd på med vetemjöl special tills degen släpper bunken arbeta tills du har fina glutentrådar.
Jäs degen övertäckt till dubbel storlek ca 30 min.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda ihop den och kavla ut den
 till ca 1-1,5 cm tjocklek
          Jag stansade ut hjärtan av deg med en pepparkaksform.               
 
 
Lägg hjärtana på bakplåtspapper på plåt
 täck över dem med bakduk och låt jäsa ytterligen 30 min.
Grädda i 200 grader eller 175 i varmluft
i ca 8 min det är ju så klart svårt att se om de är gyllene
så gå på känslan helt enkelt.
 
 
 



Barnen älskade dessa även om de var skeptiska till färgen först
 och nu har vi hittat ett sätt för dem att äta upp sina egenodlade rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar