söndag 10 augusti 2014

Saltade och kryddade mandlar

Jag gjorde egna saltade mandlar som tilltugg till helgens drinkar när vi skulle få besök.
Koka upp
2 dl vatten
4 msk salt
under omrörning så saltet löser upp sig
häll i mandlarna jag hade
 ca 300 gr sötmandlar 
Låt dem ligga i saltvattnet i 3 minuter och sila sedan bort resterande vätska
Lägg mandlarna på en plåt med bakplåtspapper krydda ev. med önskade kryddor
jag körde lite paprikapulver och en specialgrillkrydda jag köpt lokalt.
men funkar tex med persilja vitlök eller bara rakt upp och ner så de blir vanliga saltade mandlar.

In i ugnen på 175 grader i ca 15 min
De skall torka och bli en aning rostade så är de klara.

                                          Sedan låter man de svalna lite innan de serveras .
                                                           Förvaras i lufttät burk.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar