söndag 14 september 2014

Sockerkaka med överraskning


Jag såg en kaka med ett gömt hjärta i som jag fick lust att göra men denna blev ju inte helt det jag tänkte mig  jag glömde att läsa receptet helt fullt ut och klantade till mig lite  så även om kakan smakar bra så blev inte utseendet som jag tänkt mig. Jag utgick från ett recept som jag lånat från Emmas blogg här. Jag lägger ut min variant av receptet .

Sockerkakssmet 1:75 g smör eller margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller vatten
hushållsfärger eller pastafärger

Sockerkakssmet 2:75 g smör eller margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller vatten
ev. lite rivet citronskal eller citronessens

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form .

Börja med att göra sockerkakssmet

1. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält smöret i en kastrull.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål. Vänd ner mjölblandningen i äggvispet, tillsätt smält smör och vatten/mjölk. Blanda om.

Dela upp smeten i valfritt antal mindre skålar och färga de i olika färger eller färga hela degen i knall rött tex. jag valde fem olika färger som jag sedan ringlade ner i formen i olika lager.
Sedan drog jag en sticka lite försiktigt lite slingrande igenom formen.


 Grädda längst ned i ugnen i ca 20-30 minuter.


Låt kakan svalna något.Skär kakan i skivor när den svalnat och stansa ut hjärtan eller annan form med en pepparkaksform, låt därefter hjärtanen kallna helt.Min kaka blev så låg så min tågform var det enda jag kunde stansa ut :(

Smöra och mjöla/bröa en brödform. Ställ åt sidan. Gör sockerkakssmet 2 precis som sockerkakssmet 1 men hoppa över färgnings delen av receptet.
Lägg en ”lina” med sockerkakssmet 2 längs med hela brödformen.
 ”Klistra fast” hjärtanen upp och ned tätt intill varandra längs med hela formen.
 Häll därefter på resten av sockerkakssmet 2.


 Grädda sockerkakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 30-40 minuter. Kolla kakan med sticka för att vara helt säker. När stickan kommer ut ren och inte kladdig så är kakan klar.


 Låt kakan svalna, servera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar