lördag 18 oktober 2014

Apelsin cheescake med chokladtopping

Jag använder mig av ett hederlig norskt recept till grunden för kakan ett recept som jag bara älskar och jag använder norska Frejas apelsin gelé smak men ni kan man nog hitta gelé  i hyllan med utländska varor i butiken detta är gelé som egentligen är beräknat på 5 dl vatten enligt förpackningen.
Ni kan ju självklart välja en annan smak på gelen än jag men ta då naturell smak på toppningen.
Detta är till en STOR springform.
 
Detta behöver du till kakan
 
300 g Digestivekex
100 g smör
 1 tsk kanel
1 paket apelsin gelé (beräknat till 5 dl vatten)
3 dl kokande vatten
4 dl vispgrädde
400 g kräm ost naturell typ Philadelphia
3 dl gräddfil eller smetana
150 g florsocker
  2 tsk vaniljsocker
 
100 gr mörk apelsinchoklad
1,5 dl vispgrädde
1 msk smör
 
Gör i ordning formen lägg bakplåtspapper i botten på en springformn24 cm i diameter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret på spisen.
Lägg kexen i en mixer i mindre bitar tillsammans med kanelen och mixa till smulor och blanda med det smälta smöret.
Kläm ut massan på botten av formen och grädda gyllene i ugnen i ca 10 minuter.
Ställ formen för att kallna. 
 
Blanda ut gelépulvret med 3 dl kokande vatten (och inte mängden vatten som står på paketet)
Vispa noga till att pulver löst upp sig nu måste detta svalna vill du att det skall gå snabbare häll det på en djup tallrik tex och sätt det en stund i kylen.
Vispa grädden lätt bara så det börjar bildas toppar, ej hårt vispad!

Nu kör jag ihop gräddfilen krämosten till en slät massa i mixern och blandar i florsocker och vaniljsockret och när gelen svalnat men absolut inte börjat stelna blandar jag in den i denna ostmassan.
Till sist vänder jag in den lättvispade grädden med en slickepott i ost och gelémassan.
Häll nu röran över kexbotten i formen och ställ kakan i kylen ca 4 timmar eller mer.


 
 Jag lät min kaka svalna och sätta sig i kylen under natten.
Jag lyfte försiktigt upp kakan och la över den på ett serveringsfat och lirkade bort bakplåtspappret.
Och nu till toppningen som inte tillhör den klassiska norska ostkakan
som brukar vara toppad med gelé
Hacka chokladen och smält den på spisen i en kastrull under konstant rörning på låg värme.
När chokladen smält rör du i grädden och när detta blandat sig fint
 häller du i smöret för att få krämen blank.

 


 Lägg krämen på kakan, jobba rätt snabbt då kakan är kall
 och krämen stelnar rätt snabbt.
Bred precis så där nära kanterna så det bara rinner ner lite dekorativt.
 Jag valde och dekorera kakan med stora chokladdoppade majsbollar från lösviktsgodiset i butiken.
 Förvaras svalt denna är riktigt god men mäktigt så räcker tillrätt många.


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar