lördag 18 oktober 2014

Chokladdröm a`la`lchf

Detta är en glutenfri och sockerfri tårta dock sötad med en aning sockerersättning vilket kan tas bort om man väljer smaksatt 70% choklad. 
Den uppskattas av alla men det är min erfarenhet då den serverades på gårdagens hummer fest.
Tårtan är mäktig och räcker till minst 15 personer tycker jag. 
Botten i kakan är ett recept jag lånat av bloggen 56 kilo.

200 gr mörk choklad minst 70%
200 gr smör
4 ägg
1 dl sockerersättning typ sukrin (eller socker om du inte äter lchf)
1tsk vaniljpulver

Hacka chokladen och smält den tillsammans med smöret i en kastrull.
Vispa sockerersättningen med ägg och vaniljpulver tills det är riktigt fluffigt.
Blanda ner chokladblandningen i äggröran och blanda väl.
Häll röran i en smord springform gärna med bakplåtspapper i botten om du vill flytta kakan framöver.
Grädda i 6-7 min i 200 grader , inte längre.
Låt kakan svalna och låt den sedan stelna i kyl.

Toppingen!
Hacka
 100gr mörk choklad
häll den i 3,5 dl vispgrädde
 som du värmer under omrörning till chokladen smält helt
den får inte koka.
Nu kan man smaksätta den efter önskemål om så önskar jag hade
ca 1 msk sockerersättning
och 1 krm romessens
detta rörde jag i sedan fick chokladröran stå och kallna i kylen
under natten tillsammans med kakan.
 
 Vispa nu upp chokladgrädden fluffigt
och dekorera kakan med den
 Jag både bredde på och spritsade på chokladgrädden. 


 Till sist dekorerade jag med färska hallon och lite finriven mörk choklad.
 Så där ja nu har ni en maffig och god chokladdröm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar