tisdag 4 november 2014

Lavendelbiscotti lchf

 

Jag testade att gör en favorit till kvällsteet lavendel biscotti
 men denna gång blev det en LCHF variant .
.
Jag gjorde små biscotti och fick väl ut ca 40-50 st
Du behöver
3,5 dl sötmandel
1 dl sukrin
1,5 dl bake pro (hittas på hälsokost/träningstillskotts butiker)
2 tsk bakpulver
2 ägg
1 msk hackade lavendelblommor
1 tsk vaniljpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader
Mal 2 dl av sötmandeln till mjöl och hacka ned resten av sötmandeln mellangrovt.
Blanda alla torra ingredienser jag gjorde min deg i matberedaren så jag valde att tillsätta mandelbitarna och lavendeln helt på slutet.
blanda ner ägg och blanda till en deg.
Vänd nu ner mandelbitarna.
Ställ degen i kyl för att vila i ca 15 min.
Forma degen till 3-4 längder beroende på vilken storlek du önskar på dessa.
Ta fram en plåt med bakplåtspapper.
Degen kan vara rätt kladdig det går lättare att forma längderna
 om du fuktar händerna med kallt vatten.
Lägg länderna på plåten och grädda i ca10-15 min de skall bli gyllene.
Ta ut och skär länderna i sneda bitar genast.
Sänk ugnen till 75-100 grader lite beroende på ugn med eller utan varmluft.
Jag körde 75 grader på varmluft.
Ställ kakorna med snittytan nedåt på plåten och sätt in de i ugnen sätt gärna en grytlapp i ungöppningen så varma ångan sipprar ut.
Mina stod väl inne nästan 1 timme innan de var helt torra.
Förvaras i lufttät burk om inte har de en tendens att mjukna.
Lycka till !
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar