måndag 3 november 2014

Tacopaj lchf

Denna ser kanske inte så mycket ut för världen men ack så god och alla gillade den
 även de som inte äter lchf här hemma.
Vi serverade den med sallad och crème fraiche och taco sås till icke "lchf-arna"
Detta blev en stor paj och vi var 4 till middag den räckte gott och väl och blev lite till övers med.
 
Pajskal
3 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 krm salt
50 gr kylskåpskallt smör
1 ägg
 
Fyllning
400 gr köttfärs
1 vitlöksklyfta
1 lök jag hade röd
1 morot
50-100gr champinjoner
1 msk tomatpuré
1-2 msk tacokrydda
3 msk smör
 
Äggstanning
3 ägg
2 dl crème fraiche
2 dl riven ost
salt och peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa snabbt ihop alla ingredienserna till pajskalet eller arbeta ihop dem i en bunke med händerna.
 
 

Tryck ut degen i en smord pajform eller rund springform som jag hade.
Ställ in formen kallt så minskar risken för att skalet sjunker ihop under gräddning.
Jag körde även folie på kanterna under förgräddningen. 
Nu till fyllningen.
Skala och riv moroten grovt.
Hacka champinjoner, lök och vitlök och fräs lök och köttfärsen i smöret i en varm panna.

 När köttfärsen börjar bli klar hällde jag på tacokryddorna, morötterna
och champinjonerna och de fick fräsa med på slutet.


 

 
 Dra pannan från värmen.
Förgrädda nu pajskalet i 5 minuter tills det får en aningen färg.

Blanda ihop sakerna till äggstanningen jag körde mitt i matberedaren.
Jag sparade lite av den rivna osten som jag strödde på toppen av pajen ca 0,5 dl.
Salta och peppra efter smak och behag.
 Fyll pajskalet med köttfärsröran.
Häll över äggstanningen , strö över osten och in i ugnen.
Grädda i ca 20 minuter.
Pajen skall vara gyllene.


 Servera med sallad och ev. crème fraiche och taco sås. 
Smaklig måltid! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar