söndag 14 december 2014

Chokladdoppad Lchf fudge


 
 
 
Detta var en test på lchf fudge som blev en aningen för lite sjuden och fick frysas för att hålla formen men när jag chokladdoppade denna blev det en utsökt pralin så ibland har man tur i oturen.
Grundreceptet kommer från "LCHF Marianne"
 
Ingredienser:
2 dl grädde
50 gram osaltat smör
30-40 gram choklad 77% eller högre, ju högra kakaohalt ju mindre mängd behövs
ev lite sötning vid hög halt av kakao    
Jag använde lite ica sötströ
och bananessens från Panduro till smaksättning.
 
ca150 gr  mörk choklad minst 70% till att doppa i
ev. lite sesamfrö det körde jag som lite dekor på bitarna
 
  
Gör så här
Koka upp grädden och lägg i chokladen att smälta med, ta i smöret och låt allt smälta och koka upp under vispning. Smaka av med essens och ev.sötstö.
Låt sedan det hela småkoka, med betoning på små (EJ under lock) i ca 20-30 minuter. Rör runt lite ofta, vakta den. Den ska tjockna. Häll upp i en liten form klädd med bakplåtspapper. Ju mindre form ju högre fudge.

Ställ sedan fudgen kallt i många timmar, gärna över natt. Skär upp i mindre munsbitar.
Min fick stå i frysen när bitarna var uppskurna .
Hacka nu chokladen och blanda den med 1tsk kokosolja/fett om du vill ha chokladen lite mer lättdoppad.
Doppa de frysta fudge bitarna i chokladen lägg de på ett bakplåtspapper och strö på några sesamfrön.
Dessa kan nu förvaras i kyl eller frys jag föredrar frys om inte  hade jag ätit upp alla på en dag.
När de kommer ut i rumstemperatur så smälter innehållet i munnen :)

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar