söndag 14 december 2014

Hemmakokt kola

      
Detta tillhör min favorit av hemmakokad kola  det går att variera smaker på den jag har testat med kokos i ,hackade turkisk peppar, kakao osv. Men denna är bara en vanlig ren kola. 
Ibland doppar jag den även i choklad.
 
Det blir ca 20 stora kolor eller desto fler små :)
 
2 dl grädde
1 dl sirap
3 dl strösocker
3 msk kakao
2 msk glukos
1 krm salt
100 gr smör
 
Vispa först ut kakaon i grädden i en stor kastrull, kolan skall kunna bubblar fritt och högt i den.
Blanda ner alla andra ingredienser och koka så det bubblar med stora bubblor rör om då och då .
 
 Använd gärna termometer 116 grader så är kolan perfekt men det går oxå att göra kulprovet,doppa lite smet i kallt vatten och se om det går att forma till en kula går det så är den klar jag föredrar faktiskt kulprovet för jag kommer inte helt överrens med termometern.
Häll upp i form klädd med bakplåtspapper ca 20x20 cm.

Låt kolan svalna men inte bli kall innan du skär eller klipper upp den i bitar.
 Denna gången rullade jag in kolarna i smörpapper.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar