söndag 14 december 2014

Lchf chokladmousse/kräm på Evas sätt

 
Detta är min variant på chokladmousse som jag tycker är enkel och blir så krämig så den kanske skall kallas kräm istället för mousse ,gott blir det i alla fall.
Till 5 mindre portioner behöver du
1 dl grädde
2 äggulor
50 gr mörk choklad
ev smaksättning jag använde lite pepparmintarom i denna för att få lite After Eights smak.
+ 1,5 dl grädde
 
Jag värmde upp grädden i en kastrull under tiden hackade jag upp chokladen.
När grädden precis kokat upp tog jag kastrullen från plattan och blandade i chokladen
 och rörde tills den smält ner helt ,smaksätt nu om du vill ha lite pepparmyntsmak till exempel.
Nu lät jag blandningen svalna lite innan jag vispade i äggulorna.


 Vispa nu upp resterande grädden ( 1,5 dl ) till fast konsistens inte för hård.
När chokladröran svalnat nog för att grädden inte skall smälta fingervarmt brukar fungera.
Så vänd försiktigt ner chokladblandningen i grädden lite i taget tills du fått en jämn chokladsmet.




 Fyll upp i portionsglas och ställ i kylen gärna över natten men i alla fall ca 3 timmar.
Jag toppade mina med lite löst vispad grädde några blåbär och lite hackad mörk choklad.
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar