söndag 7 december 2014

Lchf pepparkakor

Dessa pepparkakor är de bästa av lchf variant jag hittat.
Jag smaksatte mina med lite apelsinessens
Detta behöver du

 

1 dl vatten
1 msk honung
1 tsk ingefära
1 tsk kanel
1 tsk nejlikor
100 g smör
1 tsk bikarbonat
1,5 dl stevia strö
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 äggvita
 
+ några droppar apelsin essens detta kan uteslutas om man vill
eller lite finrivet apelsinskal
 
Dag 1
Börja med att koka upp vatten, kryddor samt honung. Dra sedan kastrullen åt sidan och klicka i smöret och rör om tills smöret smält och allt har blandats ihop ordentligt.
Smaka nu ev. av medapelsinessensen.
Blanda sedan ihop samtliga torra ingredienser och vänd sedan i kryddsmeten samt äggvitan. Blanda tills du får en jämn pepparkaksdeg som du sedan formar till en boll. Lägg i en plastpåse som du ställer i kylen över natten. 
Dag 2Dela sedan degen på mitten. Kavla ut den mellan ett bakplåtspapper och plastfolie. Stansa ut figurerna. Lägg på plåten.
 Grädda i ca 7 min i 150 graders värme. Sänk värmen till 100 grader och lämna luckan lite på glänt (med en slev eller liknande emellan) i upp till en timme.
 
 Låt dem sedan svalna på galler tills helt kalla så de blir knapriga. 
Förvara i lufttät burk.

2 kommentarer:

  1. Kan man utesluta honungen & stevia strö & istället tillsätta yaconsirap eller Xylitol, typ ungefär 3msk Xylitol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ej men skulle gissa på att det går. Jag använde dock motsvarigheten till farinsocker Sukrin gold i årets pepparkakor och tyckte det blev riktigt bra .

      Radera