söndag 14 december 2014

Pepparkakshuset 2014

Detta blev årets design av pepparkakshus lite alpstuk.
Jag bakade med köpt deg i år men egna ritningar.
 





 Taket täcktes med en rätt rinnig kristyr som fick stelna till innan jag spritsade på mönster med lite fastare kristyr och dekorerade med olika sockerkulor/pärlor.
Den fastare kristyren gör jag på  2 äggvitor ca 0,5 tsk citronsaft eller ättika och florsocker. 
Jag använder elvispen med en visp (för att inte få in för mycket luft i kristyren )
Jag börjar med äggvitan och ättikan och fyller på med florsocker lite i taget tills kristyren inte rinner av vispen när du lyfter upp en ,då tycker jag att den är alldeles perfekt.


 Granarna gjorde jag som rätt stora trekanter med en lite trekant på baksidan som stödben.
Silverranden på granen gjordes genom att jag spritsade randen och sedan doppade den i silverglittersocker.
 Alla delar dekorerades och fick torka innan jag satte ihop huset med smält strösocker.

Runt dörren sitter toppen på en polkagriskäpp och i hörnen på huset sitter också delar av polkagriskäpparna.

 Ja så blev vårat hus detta år :)



 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar