söndag 7 december 2014

Saffranskladdkaka Lchf

 
Till helgens första adventsmys gjorde jag denna saffranskladdkaka som jag tycker påminner mycket och saffranspannkakan man ofta gör hemma på Gotland även om denna är fastare i konsistensen.
Riktigt god enligt mig :)
Denna är beräknad på en form diameter 22 cm jag tog en mindre form och gjorde 3 små formar i tillägg för att ha på lur i frysen.
 
150 gr smör
1 dl sukrin melis eller den sötning du önskar motsvarande detta
4 ägg
1 dl grädde
1,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 paket 0,5 gr saffran
 
Vispa ägg och sötning lätt.
Smält smör och blanda i grädde och saffranet.
Vispa nu ner smör blandningen i äggsmeten och vänd till sist ner mandel och kokosmjölet.

Häll smeten i väl smord form/formar.

Grädda i 175 grader i ca 12-16 min


Låt kakan svalna helt innan servering
Jag serverade min med färska hallon och grädde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar