fredag 6 mars 2015

Fröiga ost frallor LCHF

 
Dessa frallor blir lite gott tuggmotstånd i tack vare fröna vilket jag gillade.
 
10 frallor/bullar
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
2 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
1dl blandade frö + lite till dekoration
1 nypa salt
3dl vatten
3 ägg
1dl riven ost till dekorering
 
Sätt ugnen på 200 grader eller varmluft på 175 grader
Blanda ihop alla torra ingredienser.
Tillsätt sedan vatten och ägg och rör ihop det gärna med elvisp och till sist blandade jag i osten
Låt nu smeten vila i 5-10 min.
 
 Forma smeten till 10 bullar med fuktiga händer och lägg på en plåt med bakplåtspapper på.
Strö på lite frö och ost på frallorna.


 Grädda i 30 minuter eller tills de fått fin färg.

 Dessa går fint att frysa.
 




4 kommentarer:

  1. Hej! I ingredienslistan står det att det ska vara 1 dl ost till garneringen. Sedan ser man på bilden att det är ost i smeten också. Så jag får inte klart för mig hur mycket ost det ska vara totalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj då har visst klantat till det lite det skall vara 1 dl i degen + lite ost att dekorera med.
      Jag skall ändra i receptet så fort jag kommer till en data. mvh Eva

      Radera
    2. Tack för svaret! Nu råkade jag klicka på en knapp oavsiktligt, hoppas att det inte blir en dubbelpost av denna kommentar...

      Har i alla fall bakat dessa frallor nu, och de blev himmelskt goda! De gick åt direkt så nu måste jag snart göra fler! :-) Tycker att de känns både vanliga (som traditionellt bröd, alltså på ett positivt sätt) och speciella (med frö- och ostsmaken) på en och samma gång. Perfekt blandning enligt min åsikt. Tack för att du delar med dig! Uppskattar verkligen alla bilderna som gör recepten extra lätta att följa! Finns mycket spännande här som jag ser fram emot att provbaka/provlaga!

      Radera
    3. Vad kul att du gillade dem ☺jag rekommendera också sesamknäcke min nya favorit med ost i

      Radera