söndag 31 maj 2015

Kalaskakor med en tvist

Mördeg:

50 st
 
4 dl vetemjöl
0,5 dl socker
200 g margarin eller smör
1 äggula

Fyllning:

225 g mandelmassa + 2 äggvitor eller
1,5 dl sötmandel, 1½ dl socker och 2 äggvitor
Men jag tog smaksatt marsipan denna gång som jag hade liggande hemma efter ett tårtbak.
 


 
Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och fett skuret i bitar. Finfördela fettet med en kniv eller gaffel. Tillsätt äggulan och arbeta ihop allt till en deg. Eller blanda degen i matberedare. Platta ut degen till en tjock fyrkant, lägg den i en plastpåse och låt den vila kallt minst 30 min. Degen blir då lättare att kavla.
 
 
Fyllning: Riv mandelmassan och blanda den med vitorna. Eller finfördela mandel eller nötter med sockret i matberedare eller mixer och blanda med vitorna eller mal mandel eller nötter och blanda med socker och vitor.
Kavla ut degen till en avlång kaka, ca 30-40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop den som en rulltårta. Svep om folie och lägg rullen kallt att hårdna, ca 1 timme.


Skär den i 3-4 mm tjocka skivor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 10-12 min

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar