lördag 13 juni 2015

Sesamknäcke

 
Detta är min nya favorit av fröknäcke typen.
Det räcker till en plåt detta recept.
 
3 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
60 gram riven ost (gärna lagrad) (det är drygt 1 dl)
1 msk fiberhusk
1 dl vatten
2 ägg
1/2-1 tsk salt (jag tror att mina smaklökar förändrats, nu har jag 1/4-till MAX 1/2 tsk salt)
Flingsalt (kan uteslutas 
 
 
Blanda samman alla ingredienser (riv osten grovt och mortla eventuella kryddor), och bred ut på en klädd plåt.

 
 Strö flingsalt på toppen och eventuella kryddor.
 Ställ in i ugnen 170 grader i 20 min. Skär försiktigt önskad form på kexen.
 (Det glömde jag och bröt det i bitar när det var klart.)
Sänk sedan värmen till 140 grader och låt stå 40 min till.
Ta ut knäcket och känn så det är torrt rakt igenom. Jag brukar låta de stå kvar i ugnen med luckan på glänt tills ugnen är sval. (Sesamknäcket kan också göras utan ost, om du inte vill ha det med.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar