söndag 10 januari 2016

Mandelmusslor lchf

 
Till 15 stycken Mandelmusslor
2 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
40 g smör
1 äggvita
1 tsk fiberhusk
1 mtsk sukrin Gold (annan sötning går också bra)
Smör att pensla formarna med
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggvitan till ett skum.
Blanda samman de torra ingredienserna, och blanda ner i äggvitan.
Tillsätt smöret och nyp ihop till en sammanhängande massa.
Smält lite smör som du penslar formarna med.
Dela degen i 15 delar och tryck ut i veckade mandelmusselformar (det har säkert mormor/farmor eller närmsta secondhand butik)
Ställ in i frysen cirka tio minuter.
Grädda 9-12 minuter, olika från ugn till ugn.
Ta sedan ut musslorna ur formarna, ställ dem på ett galler och ställ in i avstängd ugn igen. Då torkar de lite till och blir krispiga även i botten på eftervärme. Jag lät mina stå inne cirka 15-20 minuter.
 
Jag valde att pensla mina med lite mörk smält choklad minst 70% .
Sedan spritsade jag i lite vispad grädde och toppade med bär och lite hackad choklad. 
Men här fyller man ju med de man önskar själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar