onsdag 25 januari 2017

Oxkind

Långkokt oxkind är mört och smakrikt väl värt sin långa tillagningstid.
Jag hittade detta recept på scan som jag utgick ifrån.
Rödvinsbräserade oxkinderBryn ca 500 g oxkinder i smör i en tjockbottnad kastrull eller gryta,
salta och peppra.
Lägg ner blandade och grovhackade grönsaker (t ex morot, rotselleri, gul lök och vitlök).
Jag använde gul lök, persiljerot, palsternacka,morot, kålrot och vitlök 
Låt bryna en stund.
Häll på en flaska fylligt rödvin, vitpepparkorn och lagerblad.
Jag kryddade med färsk persilja , rosmarin ,timjan, lagerblad salt och peppar.
Fyll eventuellt på med lite vatten så att det nästan täcker kinderna.
Lägg på lock och sjud i 4-6 timmar, tills kinderna är riktigt mjuka.
Min gryta stod på spisen dryga 6 timmar.
 Sila av buljongen ochanvänd som grund till en sås.
Servera kinderna med såsen och ett krämigt potatismos. 
Vi serverade våra med kokt potatis, broccoli och grönsakerna som kokat med i grytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar