söndag 5 mars 2017

Gelé godis med hallonsmak

Detta är lite pilligt men värt allt pyssel för smaken är något helt annat en köpta geléhallon och alla som fått smaka har älskat dem . Nu skulle jag vilja testa det på svarta vinbär det borde bli så gott.
Du behöver
375 gr strösocker
150 gr vatten
125 gr glykos (jag hade glykossirap) 
166 gr hallonpurè
8 gr citronsyra
32 gelatinblad

För att göra hallonpurè tar du och värmer upp hallon i en kastrull på spisen.
Sila sedan detta så du blir av alla frön och får en slät och fin purè tyvärr glömde jag att väga de frysta hallonen så jag vet inte hur mycket jag tog för att få denna purèn.


Lägg alla gelatin blad i blöt i kallt vatten.
Koka socker, glykos och vatten till 140 grader.

Tillsätt hallonpurèn i kastrullen och koka till 115 grader.
Ta kastrullen från plattan.
Tillsätt citronsyran och krama ur de blötlagda gelatinbladen och rör ned dem så allt blandas väl.
Nu använde jag en knäcktratt för att fördela massan i mina silikonformar.
Nu får dessa stå i rumstemperatur till nästa dag och stelna innan du tar ut dem från formarna.
Doppa/rulla godisarna i strösocker  .
jag förvarade mina i en plastburk i rumstemperatur när de var klara .
De tre veckorna de fanns kvar av dem smakade de toppen .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar