måndag 8 maj 2017

Kaiplöks aioli

Jag har tagit med mig Kaiplök hemma ifrån Gotland och har det nu i min rabatt och nu testade jag att göra aioli på den till fredagens räkor och det blev bara så gott :) men går också att göra på ramslök det har jag med testat.
Detta är superlätt !!!! om ni nu fått för er att göra egen majonnäs är svårt. det finns bara en regel:
OBS: Alla varorna ska ha samma temperatur! Jag har mina rumstempererade, då går det aldrig fel!
 
Du behöver
1 helt ägg
1-1,5 tsk dijonsenap
1 krm salt
Lite vitpeppar
1 msk citron eller limejuice
2 dl neutral olja, tex en neutral rapsolja
1-2 vitlöksklyftor
ett knippekaiplök se på bilden nedan
 
 
Skala vitlöksklyftorna.
Lägg alla ingredienserna i en hög, smal bägare.
Jag skar kaiplöken i lite mindre bitar
Ställ ner stavmixern på botten och sätt på.
Stå still med mixern några sekunder och börja sedan vicka fram och tillbaka tills all olja blandats i! Klart!
Håller ca 1 vecka i kylskåp!


 
 
 Klart för servering :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar